18:34
الوتر الموتور و منتقم موعود

 

   

نقد و بررسى چند حدیث مشهور

.
بسیار طبیعى است که شیعیان شیفته و منتظران دلباخته منجى جهانى و مصلح آسمانى، در کوران حوادث خونبار و بحران جنایات مرگبار، بیش از هر مقطع دیگرى به یاد انتقام الهى، در اندیشه منتقم جهانى و در انتظار بیرون آمدن آن دست انتقام خدایى از پشت پرده غیبت طولانى باشند.
باز هم بسیار طبیعى است که در این مقاطع حساس، یک سلسله تردیدها و شبهات حساب شده، از سوى تئورى‏پردازان و کارشناسان مغرض مسائل منطقه‏اى و دشمنان قسم خورده اسلام که توسط دوستان ناآگاه نیز بزرگنمایى شده، اذهان جمعى را به خود مشغول سازد.
پیش از این، در برخى از فصلنامه‏هاى فرهنگ مهدویت، مطالبى تحت عنوان »بررسى چند حدیث شبهه‏ناک پیرامون آفتاب عالمتاب« به دوستداران فرهنگ مهدویت تقدیم شده و شمارى از احادیث مشهور ولى بى‏پایه مورد بحث و انتقاد قرار گرفته، در این نوشتار نیز به ابعاد دیگرى از این مسأله مى‏پردازیم و یادآور مى‏شویم که حق مطلب در چند صفحه ادا نمى‏شود و بحث کامل، تألیف کتاب مستقلى را طلب مى‏کند.
س
دست انتقام الهى در آستین غیبت
یکى از اسامى گرامى آن ویرانگر کاخهاى ظلم و استبداد و بازستاننده حقوق از دست رفته توده‏هاى مظلوم جهان، حضرت بقیةاللَّه ارواحنا فداه، »منتقم« است.
واژه منتقم در احادیث فراوانى به »دست انتقام الهى« اطلاق شده، که به برخى از آنها در اینجا اشاره مى‏کنیم:
1. خداوند منان در شب معراج چهره درخشان امام زمان(ع) را چون خورشیدى فروزان به پیامبر عظیم‏الشأن اسلام ارایه داده فرمود:
یا محمد و عزّتى و جلالى، إنّه الحجّة الواجبة لأولیائى والمنتقم من أعدائى.1
اى محمد به عزت و جلالم سوگند که او حجت واجب بر دوستان من، و منتقم از دشمنان من است.
2. نیز در شب معراج در همین‏باره فرمود:
و هذا القائم الّذى یحلّل حلالى و یحرّم حرامى و به أنتقم من أعدائى.2
این ایستاده همان است که حلال مرا حلال و حرام مرا حرام مى‏کند، من به وسیله او از دشمنانم انتقام مى‏گیرم.
3. روز عاشورا پس از هنگامه شهادت، فرشتگان به ضجّه درآمدند و عرضه داشتند: بار خدایا با حسین، برگزیده تو و فرزند پیامبرت چگونه رفتار کردند؟! خداوند شبح حضرت قائم(ع) را براى آنان نمودار ساخت و فرمود:
بهذا أنتقم له من ظالمیه.3
با همین - ایستاده - انتقام حسین(ع) را از ستمگرانش مى‏گیرم.
4. حضرت موسى بن جعفر(ع) در تعقیبات نماز عصر عرضه مى‏داشت:
و أن تعجّل فرج المنتقم لک من أعداءک.4
و در فرج منتقم خود از دشمنانت تعجیل بفرما.
نوفلى - راوى حدیث - به امام کاظم(ع) عرض کرد: این دعا در حق چه کسى است؟ فرمود:
ذلک المهدىّ من آل محمّد(ص).5
این دعا در حق حضرت مهدى از آل محمد(ع) مى‏باشد.
آنگاه به تفصیل از سیرت، صورت و نشانه‏هاى ظهورش سخن گفت.6
5. احمد بن اسحاق قمى7 به امام عسکرى(ع) در سامرا عرض کرد: امام بعد از شما کیست؟
امام(ع) برخاسته به اندرون رفت، فرزند دلبندش را که حدوداً سه ساله بود و چهره‏اش چون ماه چهارده شبه مى‏درخشید وارد مجلس کرد و خطاب به احمدبن اسحاق فرمود: اگر نبود که تو در نزد خدا و حجج الهى عزیز و گرامى هستى، من فرزندم را به تو نشان نمى‏دادم.
احمد بن اسحاق از نشان امامت پرسید، یک مرتبه آن نور دیده لبهاى نازکتر از گل‏اش را حرکت داد و به عربى فصیح فرمود:
أنا بقیّةاللَّه فى أرضه، والمنتقم من أعدائه، فلا تطلب أثراً بعد عین.8
من تنها بازمانده الهى هستم، من دست انتقام الهى از دشمنان اویم، پس از مشاهده دیگر از نشانه مپرس.
در احادیث یاد شده، واژه »منتقم« به آن حضرت اطلاق شده است.
View Raw Image" jquery1219266828890="16">

 

برای تعجیل در ظهور منتقم زهرا صلوات ختم کنید