امـــان عصر

وبلاگ مذهبی در رابطه با مولا صاحب الزمان(عج)

امـــان عصر

وبلاگ مذهبی در رابطه با مولا صاحب الزمان(عج)

امام زمان (عج) چند سال حکومت می کنند ؟

مدت زمان حکومت امام زمان ـ علیه‌السلام ـ دقیقاً مشخص نمی‌باشد. روایت مربوط به این موضوع، مدت‌های متفاوتی برای حکومت حضرت ذکر نموده است؟ 7 سال،(1) 8، 9، 10سال،(2) 19سال،(3) 20 سال،(4) 40سال(5) و 309سال(6) (مقدار توقف اصحاب کهف در غار) ذکر شده است.

عدد 7 سال هم در منابع روائی اهل سنت بیشتر ذکر شده است(7) و هم در منابع شیعی بیشترین روایات را دارد منتهی در اکثر موارد هر سال آن را مساوی با 10 سال ذکر نموده است که می‌شود هفتاد سال (7=70).

برای توجیه و جمع میان این اختلاف اعداد، نظرات مختلفی ارائه شده است: صاحب کتاب «الشیعة و الرجعه» روایات هفت سال مساوی با 70 سال را بخاطر کثرت روایات آن ترجیح داده است.(8) و بعضی مثل سیدصدرالدین صدر زمان حکومت حضرت را در هفت سال منحصر نموده است و این را از ویژگی‌های حکومتی حضرت دانسته که در مدت اندک جهان را پر از عدل و داد می‌کند که از کس دیگری ساخته نمی‌باشد.(9)

مرحوم علامه مجلسی، این روایات را برخی ناظر به آغاز شکل‌گیری قیام، برخی را مربوط به پیاده شدن اوائل حکومت حضرت دانسته است و برخی از روایات مثل 309 سال را مربوط به دوران نهائی حاکمیت و استقرار نظام حضرت حمل نموده است.(10) از جمله کسانی که این توجه و محمل را پذیرفته‌اند آیت‌الله مکارم در کتاب «مهدی انقلابی بزرگ» است.(11)

در خصوص انجام غسل و نماز بر بدن مطهر امام زمان ـ ارواحناه فداه ـ طبق روایات، امام حسین ـ علیه‌السلام ـ اولین کسی است که در حال حیات حضرت مهدی ـ علیه‌السلام ـ رجعت می‌کند و بعد از رحلت حضرت و با شهادت او، مراسم غسل و نماز بر بدن حضرت را بر عهده می‌گیرد

به نظر می‌رسد؛ توجیه دوم که ما روایات را ناظر به مراحل آغاز و استقرار و ثبات نظام حکومتی حضرت بدانیم. نسبت به توجیه اول که مدت حکومت حضرت را حصر در 7 سال می‌کند و آن را به عنوان ویژگی حضرت می‌شمارد، ترجیح دارد زیرا سنت الهی بر این است که حتی‌الامکان جریان کار از راه‌های عادی به پیش رود نه از راه اعمال قدرت اعجاز و روایات مربوط به انقلاب عدل‌گستر حضرت نیز بیانگر این واقعیت است که پیروزی حضرت بر دشمنان و فتح جهان، با زحمات و دشواری‌های سختی همراه است و نیاز به افراد جان برکف دارد و خون‌های فراوانی در راه حضرت ریخته می‌شود.

بنابراین، طبیعت کار حضرت بقیة‌الله (عج) در پروژة استقرار عدالت جهانی به جای نظام‌های ظالمانه، اقتضا می‌کند که حضرت به عنوان مجری این طرح عظیم و بی‌همانند، مدت طولانی حضور داشته باشد تا بتواند، با روند طبیعی (مگر در موارد خاص) تحول همه جانبه و فراگیر را در جهان پر از ظلم، پدید آورد.

براساس تصریح قرآن، مأموریت و رسالت حضرت مهدی(عج) تحقق ارزش‌های الهی و قرآنی و تأسیس جامعه توحیدی به معنای کامل آن است بگونه‎ای که هیچگونه اثری از شرک در آن دوره مشاهده نشود «یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً»(12)

آنچه مسلم است؛ این است که تأسیس چنین بنای عظیم، آن هم با آن عمق و گستردگی غیر قابل توصیف کاری است کارستان و حیرت‌آور که می‌باید آن ذخیرة الهی، این کار بزرگ و بی‌سابقه را به اجرا در آورد.

گرچه رشد افکار عمومی و فرهنگ‌ها در عصر انقلاب جهانی حضرت،تا حد زیادی زمینه را برای پذیرش،برنامه‌های حضرت،مساعد خواهد نمود،ولی با همة این احوال بلحاظ اینکه نظام‌های سلطه،نوعاً‌نظام ظالمانه می‌باشد،اجرای احکام الهی و تحقق عینی معارف قرآنی و ارزش‌های اسلامی،در چنین فرایندی،نیاز به زمان طولانی دارد و حضور امام را در مدت لازم می‌طلبد،اما اینکه دقیقاً چه مقدار حضرت حکومت می‌کند؟ مشخص نمی‌باشد که اینکه روایات این موضوع را دقیقاً معین ننموده است شاید بخاطر بعضی از حکمت‌ها و اسراری است که در این مسأله وجود دارد و فقط بعد از ظهور مشخص می‌شود

بدیهی است که اجرای این برنامة عظیم ـ با توجه به روند طبیعی امور و عدم استفاده از قدرت اعجاز ـ (مگر در موارد ضرورت) نیاز به گذشت زمان دارد.

بنابراین، گرچه رشد افکار عمومی و فرهنگ‌ها در عصر انقلاب جهانی حضرت، تا حد زیادی زمینه را برای پذیرش، برنامه‌های حضرت، مساعد خواهد نمود، ولی با همة این احوال بلحاظ اینکه نظام‌های سلطه، نوعاً‌نظام ظالمانه می‌باشد، اجرای احکام الهی و تحقق عینی معارف قرآنی و ارزش‌های اسلامی، در چنین فرایندی، نیاز به زمان طولانی دارد و حضور امام را در مدت لازم می‌طلبد، اما اینکه دقیقاً چه مقدار حضرت حکومت می‌کند؟ مشخص نمی‌باشد که اینکه روایات این موضوع را دقیقاً معین ننموده است شاید بخاطر بعضی از حکمت‌ها و اسراری است که در این مسأله وجود دارد و فقط بعد از ظهور مشخص می‌شود.

و اما پاسخ قسمت اخیر سۆال:

یکی از اعتقادات شیعه این است که امام معصوم ـ علیه‌السلام ـ را جز امام معصوم دیگر غسل و نماز، نمی‌دهد و در روایات خاصه به این موضوع تصریح شده است جملة امام ـ علیه‌السلام ـ می‌فرماید: «ان الامام لا یغسله الا للامام»(13)

در خصوص انجام غسل و نماز بر بدن مطهر امام زمان ـ ارواحناه فداه ـ طبق روایات، امام حسین ـ علیه‌السلام ـ اولین کسی است که در حال حیات حضرت مهدی ـ علیه‌السلام ـ رجعت می‌کند و بعد از رحلت حضرت و با شهادت او، مراسم غسل و نماز بر بدن حضرت را بر عهده می‌گیرد.(14) در مورد رحلت و یا شهادت حضرت، روایات مختلف است ولی در هر دو نوع روایات، موضوع بازگشت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ و انجام مراسم غسل و کفن و نماز بر حضرت، ذکر شده است.

 

 

پی نوشتها :

1 . بحارالانوار، ج 52، ص 291، مطبعة الاسلامیه، 1384 هـ ش.

2 . الشیعة و الرجعه، ج 1، ص 224، محمدرضا طبسی، مطبعة الآداب النجف الاشرف، 1385 هـ ش.

3 . الغیبة نعمانی، ص 332، تحقیق علی‌اکبر غفاری، مطبعة الصدوق، تهران، بی‌تا.

4 . العمده، ابن الطریق. ص 439، تحقیق و نشر موسسة النشر الاسلامی، (جامعه مدرسین)، طبع اول، 1407 هـ قم.

5 . عقد الدرر، ص 240، به نقل از جهان بعد از ظهور، محمد خادمی شیرازی، ص 174، چاپ دوم، مۆسسة الغدیر.

6. بحارالانوار، ج 52، ص 280.

7 . سسن ابن ابی‌داوود، ج 4، ص 307، طبع اول، 1418 هـ ، 1997 م، دار ابن حزم، بیروت.

8 . الشیعة و الرجعه، ج 1، ص 225.

9 . المهدی، سیدصدرالدین صدر، ص 239، چاپ دوم، 1379، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.

10 . بحارالانوار، ج 52، ص 280.

11 . مهدی انقلابی بزرگ، ص 314.

12 . سورة نور، آیة 55.

13 . اصول کافی، ج 1، ص 384 و بحارالانوار، ج 109، ص 103.

14 . بحارالانوار، ج 53، ص 13 و ج 51، ص 56.

 

در پایان جهت مطالعة بیشتر دو کتاب:

1. البیعة لله، فریده گل‌محمدی آرمان، چاپ دوم، دارالنشر اسلام، قم.

2. چشم‌اندازی به حکومت مهدی، نجم‌الدین طبسی، چاپ سوم، بوستان کتاب، قم.

را پیشنهاد می‌نمایم.

امام صادق ـ علیه‌السلام ـ فرمود:

برای ما اهل‌بیت دولتی است که خداوند هر وقت اراده کند آن را می‌آورد. هر کس دوست دارد از یاران قائم ما باشد باید منتظر باشد.

(بحارالانوار، ج 52، ص 140)

نظرات 3 + ارسال نظر
ماه منیر چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 17:24 http://www.mahemonir313.ir

جشنواره وبلاگ نویسی ماه منیر
اهداء جوایز نفیس به برگزیدگان
1تا30 شعبان 1433
جهت اطلاع از موضوعات و شرایط جشنواره به www.mahemonir313.ir مراجعه فرمایید

محبوب پنج‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 14:02

تو رو به امام زمان قسم می دم این پیام رو بخون.دختری از خوزستانم که پزشکان از علاجم نا امید شدند.شبی خواب حضرت زینب (س)را دیدم در گلوم اب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به بیست نفر بگم. این پیام به دست کارمندی افتاد اعتقاد نداشت کارشو از دست داد.مرد دیگری اعتقاد داشت 20 میلیون به دست اورد. به دست کس دیگری رسید عمل نکرد پسرشو را از دست داد.اگه به حضرت زینب اعتقاد داری این پیامو واسه 20 نفر بفرست...... 20 روز دیگه منتظر معجزه باش!!!
ببخشید توروخدا این پیام برا منم اومد مجبور شدم براتون بفرستم خلاصه خیلی خیلی ببخشید...

چادرخاکی جمعه 10 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 20:00 http://ghorbate-aftab.blogfa.com

سلام خسته نباشید
ایشالا درپناه حضرت مهدی(عج)محفوظ بمانید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد