مقدمه
اگر بشنوی مردی که کمال یا کمالاتی دارد، به ناراحتی یا ناراحتیهایی دچار شده، عقل تو را وامیدارد که به یاریش برخیزی و برای خلاصی او اقدام کنی، و اگر نتوانی این کار را انجام دهی، مبادرت به دعا نمایی که برای او فرج و خلاص حاصل شود، و شفقت و اخلاص هم در وجود تو نسبت به او پیدا میشود. اکنون که این مطلب را توجه کردی میگوییم: مولای ما حضرت صاحبالزمان (عج)، تمام مرزهای کمال را احاطه کرده و به برترین مراتب جمال و جلال دست یافتهاست، با این همه او مبتلا به اهل ضلالت و گمراهی است و دورمانده از اهل و عیال و خانه و وطن، و این معنی برای اهل بینش کاملاً روشن است. اما عظمت مصییبت آن حضرت، به مقدار عظمت خود او است، و اما کمالاتش، زبان از بیان آن الکن و اندیشهها از پرواز به قلههای رفیع آن ناتوان میباشد. شاید با مطالعة این گوشههایی از این مطلب را بهدست آوری و از سرچشمة زلال آن سیراب شوی. و در اینجا نیز مطالبی میافزائیم که بدانی آن حضرت مجموعهای از کمالات پیامبران و امامان و مظهر آنان است.
در روایتی که شیخ اجل محمد بن الحسن الحر عاملی در کتاب إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات از کتاب إثبات الرجعة فضل بن شاذان به سند صحیح آورده، چنین میخوانیم:
از امام صادق(ع) است که فرمود:
هیچ معجزهای از معجزات انبیا و اوصیا نیست مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی مثل آنرا بهدست قائم(ع) ظاهر میگرداند تا بر دشمنان، اتمام حجت کند .1
و چه خوش گفتهاند: آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری.
و نیز فاضل علامه مجلسی در بحارالأنوار حدیثی از مفضل بن عمر از امام ابوعبدالله صادق(ع) نقل کرده که فرمود:
و در آن هنگام آقای ما قائم(ع) به خانه خدا تکیه زده میگوید: ای مردم هرکس میخواهد آدم و شیث را ببیند، بداند که من آدم و شیث هستم، و هرکس که میخواهد نوح و فرزندش سام را ببیند، بداند که من همان نوح و سامم، و هرکس میخواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند، بداند که من همان ابراهیم و اسماعیل میباشم، و هرکس میخواهد موسی و یوشع را ببیند، من همان موسی و یوشع هستم، و هرکس میخواهد عیسی و شمعون را ببیند، من همان عیسی و شمعون هستم، و هرکس میخواهد محمد(ص) و امیرالمؤمنین را ببیند، بداند که من همان محمد و امیرالمؤمنین هستم، و هرکه میخواهد حسن و حسین را ببیند، بداند که من همان حسن و حسین میباشم، و هر که میخواهد امامان از ذریة حسین را ببیند، بداند که من همان ائمه اطهار هستم. دعوتم را بپذیرید و به نزدم جمع شوید که هرچه گفتهاند و هرچه نگفتهاند را به شما خبر میدهم.2
این حدیث، دلالت دارد بر اینکه تمام صفات انبیای عظام و مکارم ائمة اطهار(ع) در وجود امام زمان ما ـ أرواحنا فداه ـ جمع است و از آن حضرت بروز میکند، و نیز روایتی که قبلاً از پیغمبر اکرم(ص) آوردیم که نهمین آنها قائمشان است و او ظاهر و باطن آنها است، بر این معنی دلالت میکند.
همچنین شیخ صدوق در کتاب کمالالدین به سند خود از ابوبصیر روایت کرده که گفت:
شنیدم حضرت ابوعبدالله صادق(ع) میفرمود: سنتهای پیغمبران(ع) و آنچه از غیبتها برایشان واقع شد، در قائم ما اهل البیت نیز بهطور کامل و صددرصد واقع خواهد شد.
ابوبصیر گوید: عرض کردم یابن رسولالله، قائم شما اهل البیت کیست؟
فرمود: ای ابوبصیر، او پنجمین از نسل فرزندم موسی است، او فرزند بهترین کنیزان است، غیبتی خواهد داشت که در آن باطلکیشان به تردید میافتند، سپس خداوند عزوجل او را آشکار میکند و بهدست او شرق و غرب زمین را فتح مینماید و روحالله، عیسی بن مریم، از آسمان فرود میآید و پشت سرش نماز میخواند... .3
حال که سخن به اینجا رسید خوب است این مطلب را [به نحو تفصیلیتر] بیان نمائیم.
منتظر بیان شباهت حضرت با حضرت ادم باشید