X
تبلیغات
زولا
01:16
مهدی (عج) درقران (قسمت دوم)

 

مهدی (عج) درقران (قسمت دوم)

در حدیثى که «مفضل‏بن عمر» روایت کرده چنین آمده است:
«سمعت اباعبدالله، علیه‏السلام، یقول: ان رسول‏الله، صلى‏الله‏علیه‏وآله، نظر الى على و الحسن و الحسین، علیهم‏السلام، فبکى و قال: انتم المستضعفون بعدى.
قال المفضل: قلت: مامعنى ذلک؟ قال: معناه انکم الائمة بعدى، ان‏الله عزوجل یقول: «و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى‏الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین‏» قال، علیه‏السلام: فهذه الآیة جاریة فینا الى یوم القیامة.»
(4)
از اباعبدالله (امام صادق)، علیه‏السلام، شنیدم که فرمود: پیامبر اسلام، صلى‏الله‏علیه‏وآله، نگاهى به على، حسن و حسین، علیهم‏السلام، انداخت و در حالى که گریه مى‏کرد فرمود: شما مستضعفان پس از من هستید.
مفضل مى‏گوید: پرسیدم معناى این سخن چیست؟ و امام [در جواب] فرمود: معناى این سخن این است که شما امامان بعد از من خواهید بود. خداوند، عزوجل، مى‏فرماید: «و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روى زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم.»

در نهج‏البلاغه نیز چنین آمده است:

عطف الضروس (6) على ولدها. و تلا عقیب ذلک: و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى‏الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین.» (7)
دنیا بر ما [آل محمد] بازگردد و مهربانى نماید مانند بازگشت‏شتر بدخو و گازگیر به بچه خویش و در پى آن خواند: مى‏خواهیم بر آنانکه در زمین ناتوان شمرده شده‏اند منت نهاده [توانا و بزرگوارشان گردانیم] آنها را پیشوایان و ارث برندگان [زمامداران دین و دنیا] قرار دهیم.

«ابن ابى‏الحدید» در شرح این کلام امیرمؤمنان، علیه‏السلام، مى‏گوید:

«امامیه گمان مى‏کنند این کلام خداوند وعده‏اى است از سوى او نسبت‏به امام غایبى که در آخرالزمان مالک زمین مى‏شود. اما اصحاب ما [اهل سنت] مى‏گویند: این کلام وعده‏اى است نسبت‏به امامى که مالک زمین مى‏شود و بر همه سرزمینها چیره مى‏شود. اما لازم نیست که این امام در حال حاضر موجود باشد، بلکه براى درستى این کلام تنها همین که او در آخرالزمان به دنیا بیاید کفایت مى‏کند.» (8)

اما باید گفت: در اینکه آیه مزبور وعده به ظهور امامى است که پیش از برپایى قیامت مالک زمین شده و بر همه سرزمینها چیره مى‏شود، اتفاق نظر وجود دارد و تنها اختلاف در این است که آیا این امام در حال حاضر وجود دارد یا اینکه خیر، او به موقع خود متولد مى‏شود؟ اما به هر حال در این موضوع تردیدى‏نیست که این امام از فرزندان على، علیه‏السلام، خواهد بود.